Tuesday, June 5, 2012

Muzikal GEMURUH





If you had the chance to direct one slot of the musical, which song would you choose and how would you imagine the scene to be?

 Sekiranya saya diberi peluang untuk mengarahkan satu slot muzikal, lagu yang saya pilih adalah GEMURUH dari FAIZAL TAHIR.



Untuk babak yang akan saya persembahkan pastinya mempunyai elemen semangat kesukanan dan juga harapan tinggi rakyat Malaysia terhadap atlet-atlet Negara mencapai kemenangan.

Babak dimulakan dengan 15 orang penari dewasa berpakaian sukan berarak masuk ke pentas secara berkumpulan dengan membentuk formasi berbentuk bulatan. Kemudian, bulatan dibuka secara perlahan-lahan mengikut rentak dan irama, seorang penyanyi  muncul di tengah-tengah dengan menyanyikan lagu GEMURUH dengan penuh semangat.

Sambil lagu diteruskan, babak diteruskan dengan kemunculan 30 orang kanak-kanak comel berarak masuk dari kiri dan kanan pentas dengan berpakaian tradisional rakyat Malaysia yang berwarna-warni menari sambil mengibarkan Jalur Gemilang.

Seterusnya terpancar klip-klip gambar dan video di skrin utama pentas memperlihatkan wajah-wajah atlet Malaysia yang pernah mengharumkan nama negara di mata dunia. Selesai tayangan di skrin, penari-penari meneruskan rentak tarian dan membentuk perbagai formasi yang melambangkan tema kesukanan bagi memperlihatkan semangat tinggi rakyat Malaysia terhadap atlet-atlet negara mencapai kejayaan.

Sebelum babak muzikal tamat, semua penari-penari berbaris di tengah pentas sambil melambai-lambaikan tangan ke arah penonton dan menyanyikan lagu GEMURUH bersama-sama dengan semangat yang membara.  






From 1 June to 8 July 2012, London, the Summer Musical would be performing at Sunway Lagoon’s Amphitheatre and it would feature 6 West End stars flown in all the way from London! 


No comments:

Post a Comment